Florida – The Sunshine State

Vardagen tyckte att vi varit borta för länge. Att vi latat oss och haft kul alldeles på tok för länge. Nu skulle alla tillbaka till ekorrhjulet. Vi kom hem från vår resa, tampades med jetlag som innebar vansinnigt pigga barn mellan 23-03. Det var ganska mysigt med skorpor, te och Barnkanalen i några nätter. Sen blev de vuxna trötta och behövde ta igen sig efter jetlagen, men då var det visst måndag och semestern var på allvar slut. Pappan drog iväg på jobbresa och mamman sprang i hjulet – lämna, hämta, laga mat, lämna, hämta, laga mat,…! Oj, hoppsan, lössen hade visst flyttat in, VAB! Tvätta tjocka, långa hår tio gånger, tvätta lakan, mössor! Jobba lite däremellan. Hej Vardag, vi har sett dig, vi fattar att du vill ha oss med. Snacka om reality check på direkten…

Nu har det gått ett par veckor sen vi kom hem och lössen är tack och lov borta, så här kommer en liten rapport från vår trip till Florida – The Sunshine State.

Semester i februari med en resa till solen och värmen är verkligen ett snilledrag. Borta två veckor och vips så är det vår och ljuset är tilllbaka hemma. Visserligen lite kallt fortfarande, men ljuset har kommit tillbaka vilket  är underbart.
Det var också ljuset som var det första jag njöt av vår första morgon i Miami Beach. Vi landade på kvällen och när vi vaknade kunde vi se solen gå upp över Atlanten utanför vårt hotellrum. Det var magiskt. När vi sen efter frukosten klev ut i solljuset tog jag ett ljupt andetag och insåg hur efterlängtade de värmande strålarna var. Vi gnuggade oss i ögonen, nästan som nyvakna, och rotade i den välfyllda strandväskan efter solglasögonen. Det gick knappt att vara på stranden utan, så starkt var ljuset.  Sen satt vi där i den varma, pudervita sanden och bara njöt av att denna torsdag inte handlade om matsäck, överdragskläder, mössor, vantar och skynda, skynda.

Miami Beach

Vi bodde fyra nätter i Miami Beach. De första två dagarna hängde vi mest på stranden och promenerade längst med Ocean Drive, hjulade på gräsmattor och åt glass. Det här med tidsomställningen tar lite på krafterna och de första kvällarna somnade barnen vid middagsbordet. Men dag tre var vi sugna på att göra en utflykter, så vi styrde hyrbilen mot Key West, den västligaste av Florida Keys-öarna. Efter en vacker men lång bilresa (inte riktigt som vi planerat) längs US Higway 1 hamnade vi tillslut i denna lilla pittoreska stad som känns nästan mer karibisk än amerikansk och som på 20-talet lockade till sig många konstnärer och intellektuella. Efter ett dopp i havet promenerade vi runt och utforskade små butiker fyllda med souvenirer och tingeltangel. När solen var på väg ner tog vi oss till Mallory Square för att se solnedgången och en glad eldkonstnär som utförde spektakulära konster till publikens glädje. Middag intogs i all hast innan vi var tvungna att sätta oss i bilen för att köra hela vägen tillbaka till Miami. Jag rekommenderar inte att man gör detta som en dagsutflykt från Miami… bilresan är alldeles för lång. Det är bättre att stanna en natt så man hinner njuta av staden ordentligt. Missa inte Hemingways vackra hus, det gjorde vi. De hade stängt när vi kom dit. Men vi fick en glimt av det från gatan.

foto: coolkeywest.com
Vägen till Key West – till höger den gamla järnvägen från 1912 som inte används längre.    Tur är väl det – observera att det saknas en bit av vägen… (foto: coolkeywest.com)

Southermostpoint
USA:s sydligaste punkt finns i Key West

Är man i Florida och har barn med sig så är det obligatoriskt att besöka Disney Wold – inget snack om saken. Så efter fyra dagar av slappande i Miami styrde vi bilen mot Orlando för att i två dagar gå all in i Disneys fantastiska värld. Men jag kan rekommendera att man noggrannt förbereder sitt besök. Det är en djungel och det är dyrt. Vi hade inte gjort läxan och lärde oss en hel del om hur man ska och inte ska göra för att få det optimala besöket. Men allt detta kräver ett eget inlägg som kanske kommer om någon är intresserad.
Våra tjejer (särskilt den yngsta) älskar just nu filmen Frost och prinsessorna Elsa och Anna, så målet var naturligtvis att få träffa dem, något vi lovat att vi absolut skulle göra. Detta var innan vi visste att kön till denna träff, som varar i typ tre minuter, var två timmar lång…Men tack vara lite listighet från min sida lyckades vi få tillgång till snabbfilen och kom in på fem minuter! Lyckan var total – för barnen eftersom de så snabbt fick träffa prinsessorna och för mig och min man för att vi slapp den låååånga kön!  Sen såg vi paraden med alla Disneyfigurer längst med Main Street, åkte karuseller, köpte souvenirer och såg Musse, Kalle, Långben och alla de andra showa och dansa. Allt ramades naturligtvis in av ett fint fyrverkeri vid Askungens slott. Allt var precis som jag, sen barnsben, föreställt mig att det skulle vara – minus de superlånga köerna och vädret som första dagen till viss del bestod av ett skyfall som inte vill upphöra och andra dagen av iskallt väder som liknade det vi hade hemma. När vi vaknade andra dagen var det 5 (!) grader ute och blåste kalla vindar. Vi fick klä oss i allt vi hade i resväskan, men det gick bra ändå.

FullSizeRender
Askungens slott

Inte direkt det vädret vi hade tänkt och skorna fick vi torka med hårtorken på hotellet!

Efter dagarna i Orlando tog vi oss över till västkusten och den lilla staden Naples för sol och bad. Här finns vita, långa sandstränder, en vacker gammal pir och en söt stadskärna med fina butiker och restauranger. Och så mycket snäckor att man kan ägna timmar åt att hitta den perfekta snäckan. Det är otroligt avkopplande att promenera i vattenbrynet och spana efter dessa havets juveler. Det gjorde vi en hel del och jag tror vi fick med oss fyra påsar strandfynd hem till Sverige.

Några av alla snäckor som fick följa med hem till Sverige

Naples Beach – som att borra ner tårna i mjöl

När vi planerade vår resa kändes det som att två veckor skulle vara gott om tid, men när hemresedagen började närma sig ville jag bara trycka på paus. Vi var inte alls klara med det här underbara vädret och den sköna avkopplade stämningen vi alla hade landat i.  Tänk om man ibland bara kunde stoppa tiden ett tag – tills man kändes sig nöjd och hade hemlängtan.

Vi reste tillbaka till Miami och stannade där en dag för att njuta av storstaden innan flyget gick hem till Stockholm igen. Vår sista brunch åt vi på en riktig amerikansk diner som jag vill tipsa om. Om ni någon gång åker till Miami måste ni göra ett besök på 11th Street Diner. Super goda milkshakes, Belgiska våfflor och omeletter (det var vad vi åt, sen fanns det hur mycket annat som helst att välja på) och jättetrevlig personal som utan att blinka ordnade ett nytt bord och en ny milkshake till oss när vi krashat det höga glaset fyllt till brädden med kladdig, rosa milkshake…

Brunch på 11th Street Diner får ni inte missa.

Sammantaget är Florida ett underbart resmål, men man behöver många resdagar, gärna minst tre veckor. Det finns mycket vi inte hann med, men som vi gärna gör nästa gång – för vi kommer absolut åka tillbaka.

About Sibel Güner

Jag gillar att fota, skriva och att leta efter sånt som inspirerar mig och gör mig glad. Vackra ting inom mat, mode, inredning, trädgård och allt där emellan. Hittar jag nåt, blir det ofta en bild som sen ligger och tar plast i min telefon eller på kamerans minneskort. Nu när jag fått chansen att skriva på myDreamhome.se så kan jag äntligen göra något av alla dessa bilder som i kombination med texter förhoppningsvis kan vara inspirerande för andra också. Så, här blir det alltså allt om ditten och datten från mitt liv. Min bakgrund ligger inom media och just nu arbetar jag med underhållning på nätet. Välkommen till min scen…